Felsefenin Ortaya Çıkışında Doğu Uygarlıklarının İlişkisi Nedir?

Faruk

Harbi Üye
Forum Üyesi
Katılım
19 Mart 2019
Mesajlar
8,734
Tepkime puanı
28
Konum
Diyarbakır
Cinsiyet
  1. Bay
Takım
Galatasaray
5EYarx.jpg


Felsefenin Ortaya Çıkışında Doğu Uygarlıklarının İlişkisi Nedir?


Çin felsefe anlayışı, aynı yüzyıllar göz önüne alındığında Antik Yunan Felsefesi düşüncesinden, metafizik bir sistem olmaktan çok, pratik bir düşünce anlayışına sahip olmuştur. Çin, felsefe anlayışında genel ilkelerden çok ayrıntıya önem verir ve ayrıntılı düşünceler ise insanın ahlâkı ile ilgili, siyaset, toplum ve inanç gibi konular içerisinde yer almaktadır. Bundan dolayı Çin felsefe anlayışında insanın beşeri ve akli özelliklerinin ön planı çıktığından söz etmek mümkündür.

Çin'de Devlet Yönetiminin kontrol edicisi olarak çok eski tarihlerde nasıl bürokrasi ilk olarak Çin kültüründe ortaya çıkmışsa, Çinlilerin felsefe anlayışları da kendine özgü kültür yapısını oluşturur. Genel olarak insan ve toplum temellerini esas alan bu düşüncede ahlâk ve siyasete ilişkin düşünceler, teorik arayışlar ve metafizik kurgularla ön plana çıkar. İnsan ile Tanrı (Doğa vb.) arasında bir bütünlük sağlamaya çalışılması Çin felsefe anlayışının en temel noktalarından birini oluşturmaktadır. Bu anlamda insan ile doğa birbirlerine kökten karşı değil, her ikisi de aynı evrensel düzenden kaynaklanan olgular olup insan ise bu düzenin gerçekleşmesine etkin bir şekilde katılmaktadır. Bu anlayışın doğal sonucu olarak Çin felsefesi ve filozofları dünyayla ilgili nesnel bilgiler elde etmeye çalışmışlardır.

Onların felsefe anlayışında kabul edilen evrensel düzenin (Tao) uyumunu da korumayı görev olarak kabul etmişlerdir. Tao, evrenle ilgili uyumu (Antik Yunan Felsefesinde ‘Cosmos’ gibi) kapsaması bakımından evrendeki dairevi hareketin ilkeleri olan ‘Yin’ ile ‘Yang’ın nöbetleşe ortaya çıkmasıyla gerçekleşir. Çin felsefe anlayışında kozmik ve insani bir nitelik taşıyan bu uyumlu bütün kavramı, toplumda aynı işlevi gören ‘Otorite’ kavramını da temellendirir ve önemini de bu bakımdan vurgular. Evrenin düzen ve uyumunu dengede tutan ve devamını sağlayan ilke, prensin ya da imparatorun erdemiyle toplumsal barış olmaktadır. Evrenin iyi bir şekilde gerçekleşmiş düzeni insanın erdemiyle toplumun erdemindeki düzene bağlı olarak gerçekleşir.

KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI


 

chucky

Forum Üyesi
Katılım
23 Eylül 2021
Mesajlar
359
Tepkime puanı
0
Takım
AntalyaSpor
Güzel bilgiler için teşekkürler
 
İçerik sağlayıcı "paylaşım" sitelerinden biri olan Harbimekan.Com Forum, Eğlence ve Güncel Paylaşım Platformu Adresimizde 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. Harbimekan.Com sitesindeki konular yada mesajlar hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler için info@harbimekan.com yada iletişim sayfası üzerinden iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 3 Gün (72 Saat) içerisinde Forum yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.

Bu Site, Bilim ve Sağlık Haber Ajansı Üyesidir.

Yığıntı - 8kez - kaynak mağazam - Uğur Ağdaş